EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

מנהרות ותשתיות מורכבות

מנהור הוא ענף בהנדסה אזרחית המתמחה בבניית מנהרות מכל הסוגים ולכל השימושים. בנית מנהרה מציבה אתגר של ממש בפני מתכנניה, בגלל הפגיעה בתעבורה במקום, עלויות גבוהות ודרישות בטיחות קפדניות. בשנים האחרונות עלה בצורה משמעותית הביקוש לבנית מנהרות בשל נפח מכוניות גבוה והרצון לא לפגוע בחיות הבר באזור. כיום מוצעות כמה שיטות עיקריות לבנית מנהרה ויש לבחור את השיטה המתאימה לנתונים הגיאוגרפים במקום, לתקציב הנתון וכמובן למטרת המנהרה.

מנהרות כחלק מתשתיות וכבישים

מנהרות נבנות בדרך כלל כחלק ממערך כבישים ותחבורה. מדובר על אתגר הנדסי מורכב במיוחד, שכן על המנהרה לעמוד במספר קריטריונים שכל אחד מהם מהווה אתגר בפני עצמו. ראשית, כאשר בונים מנהרה בלב עיר תוססת משך בניית המנהרה וזמני העבודה הם אחד המשתנים החשובים ביותר. כל יום של עבודה עוצר את החיים בסביבת הבניה ונתון זה יוצר מטרד לדיירים. שנית, עלות הבניה היא גורם משמעתי נוסף ויש לבחון את כדאיות יצירת המנהרה מבחינה כלכלית, כך שבניית המנהרה לא תעלה בצורה משמעותית את עלות הפרויקט כולו. הגורם השלישי הוא כמובן עמידה בכל התקנים מבחינת חוזק, אוורור ובטיחות כל הגורמים שיעשו שימוש במנהרה, בין אם מדובר במנהרה המיועדת לרכבים ובין אם היא מיועדת להולכי רגל או למטרות אחרות.

עלייה בביקוש למנהרות

בעשורים האחרונים עלה הביקוש למנהרות בכבישים בגלל כמה סיבות: שיפור הטכנולוגיה, צפיפות בערים הגדולות ואיכות סביבה. בהיבט של שיפור הטכנולוגיה, עשה ציוד לחפירת מנהרות קפיצת דרך מרשימה בעשורים האחרונים. מכונות הכרייה השונות נהנות משיפורים טכנולוגיים וכמו כן חומרים חדשים ומתוחכמים תורמים לביצועים שהופכים את כריית המנהרות לזולות בהרבה וכלכליות; מבחינת צפיפות בערים הגדולות, מספר המכוניות הנעות היום על הכביש הוא פי עשר מאשר לפני ארבעים שנה. נתון מדהים זה מדגיש את הצורך ביצירת כבישים ותשתיות גדולות לאין שיעור מאשר בעבר. שטח הכבישים ומספרם עלה, אך בערים הגדולות היכולת להתרחב לצדדים היא מוגבלת ולכן פתרון מנהור הוא אידאלי; היבט איכות הסביבה בא לידי ביטוי ברצון להגן על מרקם החיים של חיות הבר באזורי רבייה ובמסלולי נדידה. זו אחת הסיבות לכך שכיום בכבישים בין עירוניים מתכננים מעברים תת קרקעיים ליצירת רצף של אזורי טבע.

שיטות של בניית מנהרות

יש מספר שיטות כריית מנהרה, כאשר לכל שיטה יש את היתרונות שלה לפי אילוצי השטח:

  • שלבי – בשיטה זו, הנקראת בשפה מקצועית NATM אוSEM , חופרים את המנהרה בשיטות כריה שונות באמצעות מכונות כריה או בעזרת חומרי נפץ. בשלב הראשון מתיזים בטון כדי לחזק את דפנות המנהרה. לאחר סיום כריית המנהרה כולה אוטמים את דפנות המנהרה כנגד מים ובשלב האחרון יוצקים שכבת בטון שנייה המחוזקת בזיון ואשר אותה יוצקים במקום.
  • ממוכן – שיטת מנהור המתבצעת על ידי מכונת כריה ייעודית היוצרת מנהרה בצורה עיגול. המכונה מכרסמת את האדמה ואת הסלעים הניצבים מולה ומעבירה אותם לחלק האחורי של המנהרה שכבר נוצרה. לאחר התקדמות מקטע מניחה המכונה חיפוי בטון טרומי שהוכן מראש לפי מידות המנהרה.
  • כיסוי – בשיטה זו יוצרים חפיר פתוח. כאשר החפיר מגיע לתחתית המנהרה המתוכננת, מניחים בו תעלות מנהרה מבטון טרומי. לאחר הנחת הקירוי מכסים את מבנה המנהרה הגלוי באדמה או בחומר אחר. שיטה זו אידיאלית כאשר מבנה התעלה הוא קרוב לגובה פני השטח וכאשר חומר הכרייה הוא רך.

שיטת הכרייה המתאימה לפרויקט נבחרת בהתאם לתנאי השטח, למטרות המנהרה ולתקציב הנתון בפרויקט.