EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

דוגמאות לפרויקטים גדולים של מנהרות

הליך כרייתן של שתי מנהרות גדולות בעולם

מנהרות גדולות בעולם
מנהרת בסיס הגוטהרד

כולנו עדים למהפכה התחבורתית המתחוללת בימים אלה בארץ. מכונות קידוח גדולות חוצבות בהרים ומתחת לאדמה ופותחות מנהרות לרכבות וכבישים חדשים. אכן יוזמה ברוכה שמביאה תוצאות בשטח וזאת בזכות עבודה נחושה וציוד מתקדם. מנהור אינו חייב להתבצע באמצעות מקדחים מפלצתיים אלה וקיימות דרכים נוספות לביצוע וזאת על פי הצורך באמצעות כלים כבדים ופיצוצים. הכירו מספר פרויקטים שאפתניים ששינו את פני התחבורה העולמית:

מנהרת תעלת לאמנש

מנהרת תעלת לאמנש הוא אולי פרוייקט מנהור המפורסם ביותר, אך "רק" השני בגודלו בעולם עם 50.5 ק"מ אורך, כש-39 ק"מ מתוכו נמצא מתחת לים. כידוע, מדובר על חיבור מנהרת רכבת בין צרפת לבריטניה הפרוש מתחת לתעלת לאמנש ומכונה "מנהרת התעלה". חזון כריית מנהרה זו נפרש כבר בתחילת במאה ה-18 ונעשו מספר ניסיונות לממש אותו, אך ללא הצלחה. העבודות בפרויקט הכרייה הנוכחי החלו לקראת סוף שנות ה-80, וזאת לאחר עשרות שנים בהן נעשו ניסיונות כרייה שונים.

כריית המנהרה בוצעה בעומק 40 מ' מתחת לתעלה ובמתווה משופע, וזאת בכדי להתמקם מתחת לסלע גירי האטום למים. את פרויקט הכרייה בצעו צוותים נפרדים משני צידי התעלה וזאת בעזרת מכונות קידוח מיוחדות וציוד כבד לפינוי עפר. העבודה בוצעה בעזרת 15,000 פועלים וסולקו 4 מיליון קוב עפר, שפוזרו על גדות התעלה ויצרו שטח מוצק של 350 דונם. בסוף שנות ה-90 ולאחר 7 שנים של חציבה, נפגשו צוותי החפירה באמצע התעלה ובעומק 40 מטרים מתחת לקרקעיתה. המבצע ההנדסי הוכתר בהצלחה מלאה עם מפגש מושלם בין שתי מכונות הקידוח כשבניהן סטייה של 2 ס"מ בלבד.

"מנהרת התעלה" אינה מנהרה בודדת, אלה מקבץ של 3 מנהרות שונות המחוברות ביניהן באמצעות מעברים. המנהרה נפתחה רשמית 4 שנים מאוחר יותר, בשנת 1994, וזאת מפעילה שני קווי רכבות הנעות במנהרות בקטרים של 7.8 מ'. רכבת ה"יורוסטאר" משמשת תעבורת נוסעים ואילו השנייה, "יורוטאנל", מהווה מעבורת לשינוע רכבים. בנוסף לכך בוצעה כרייה של מנהרת שירות נוספת בקוטר 4.8 מ' וכן תעלות לוויסות לחצים.

מנהרת בסיס הגוטהרד

מנהרה זו, הממוקמת בשוויץ, נחשבת למנהרה הארוכה שנכרתה מעולם ואורכה מגיע ל 57 ק"מ. מדובר על מנהרת רכבת החוצה את הרי האלפים שבשוויץ מצפון לדרום, כשנקודה אחת הינה כפר ארסטלפד הממוקם בקנטון אורי, ואילו השנייה בכפר בודיו שבקנטון טיצ'ינו. מנהרת בסיס הגוטהארד מורכבת משני מערות מקבילות שעליהן מותקנות מסילות רכבת המסוגלות לשאת 4,000 טון משאיות במהירות 250 קמ"ש. מעבר גוטהרד מהווה נקודת מפגש בין איטליה, גרמניה וצרפת ועם השנים החלו להתעורר עומסי תנועה במסלולי התנועה המפותלים באלפים. לכן, נוצר צורך במציאת אלטרנטיבה שתאפשר תנועה מהירה של משאיות ורכבות המתקשות בעליות ובפיתולים הרבים המאפיינים אזור זה.

עבודות חציבה ראשונות החלו בשנת 1993, אלה כללו חפירת פירי גישה והכנות שונות לחפירת המנהרה הראשית. את חציבת המנהרה הראשית החלו להתבצע בשנת 2003 וזאת הסתיימה לאחר 7 שנים בשנת 2010. במטרה לזרז את תהליך החציבה בנו את המנהרה מ 4 נקודות נפרדות של מנהרות כפולות במקביל (ארסטפלד, אמסטג, פיידו, סדרון ובודיו) ואלה חוברו אחת לשנייה. בהמשך העבודות חוברה גם מנהרה חמישית.

עלות החציבה עמדה על כ 10 מיליארד דולר. מהירות החציבה עמדה על 25 מ' ליום בעזרת 4 מקדחים שפעלו בו זמנית והוציאו סלעים ועפר בסך כולל של 13,300,000 מ"ק.