EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

כך בונים מנהרות בישראל

ממנהרות הכרמל ועד למנהרות כביש 6, כשאנחנו נוסעים בכבישי הארץ אנחנו לא תמיד מעריכים את העבודה הקשה והמורכבת שהובילה לכך שאנחנו חוסכים שעות נהיגה ארוכות. קוראים לזה מנהור, או בשפה פשוטה – בניית מנהרות.

תהליך של בניית מנהרות יכול להימשך שנים. זה מתחיל בתכנון מוקפד וממשיך בהוצאה לפועל שעובדת שלב אחר שלב, בעדינות רבה ותוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות. אלו הם שלבי העבודה בבניית מנהרות.

תכנון הייטקי שמזרז את כל בניית המנהרות

לפני מאה שנים, בניית מנהרות הייתה תהליך סיזיפי שלקח במקרים מסוימים יותר מעשר שנים, כך למשל בערים גדולות בארצות הברית כמו סיאטל וניו יורק או מנהרת תעלת לאמנש. היום המצב הוא שונה, הידיעה שתהליך הבנייה עוצר את התנועה בעיר ומשבש אותה לחלוטין הוביל לפיתוחים טכנולוגיים שתפקידם לתכנן מדויק יותר ולמנוע עיכובים בבנייה ושינויים תוך כדי תנועה.

תהליך התכנון מתחיל במחקר. צוותי התכנון נוסעים בכל רחבי העולם ובודקים אפשרויות שונות של מנהור, כדי להגיע לתוצאה החכמה והיעילה ביותר. התכנון מבוצע על ידי מהנדסים עם ניסיון רב, שצריכים להקפיד על כל פרט כדי להבטיח עבודה בטוחה ומדויקת.

לא רק מהנדסים המתמחים בבניית מנהרות מעורבים בתהליך התכנון, אלא גם מהנדסי ערים, מומחים לבטיחות, מומחים לבנייה תת קרקעית ועוד.

בונים שלב אחר שלב

לצד תכנון המנהרה עצמה – על המסלול, הכבישים שיעברו בתוכה, מפרצי העצירה ושאר הדברים שנראה בסופו של דבר בשטח, עוסקים המתכננים גם בתכנון המבצע עצמו. מה יהיו שלבי העבודה היעילים ביותר, אלו שיקצרו את משך הפרויקט ויחסכו בלגן בעיר, אבל בלי להתפשר על בטיחות ואיכות הבנייה.

ברוב המקרים בונים שלב אחר שלב. מתחילים מחציבה בכלי עבודה כבדים ומתקדמים לפיצוצים תת קרקעיים וחציבה באמצעות כלים מיוחדים המיועדים לבניית מנהרות.

העבודה ההדרגתית הזו חשובה מאד ובכל פעם עוצרים ומעריכים מחדש את המצב. בסיאטל למשל, נחצבו מנהרות על ידי כלים כבדים מיוחדים, אך בגלל תכנון לא נכון של תהליך העבודה היה צורך לחזור ולבצע פעולות נוספות אחרי כל שלב. דבר שגרם לעיכובים רבים.

בניו יורק, תהליך העבודה על קווי האנדרגראונד המחודשים היה יעיל מאד, עד כדי כך שהניו יורקרים לא ידעו בכלל שמתרחשת עבודה מתחת לאדמה. בניית מנהרות הרכבת התחתית בתל אביב נעשית גם היא שלב אחר שלב תוך הערכת מצב ותכנון מחודש אחרי כל שלב, כדי למנוע כמה שיותר בעיות ועיכובים בדרך.

תכנון מוקפד – גם בפרויקטים הגדולים בישראל

אחת הדוגמאות לתכנון מוקפד של פרויקט מנהור הוא הסיפור של מנהרות הכרמל. יותר מ-1000 עובדים מסין הובאו לארץ כדי לעבוד על הפרויקט שתוכנן במשך שנים רבות.

בתחילת שנת 2007 התייצבו בחיפה הבולדוזרים והחלו בעבודה שנמשכה במשך שנתיים, תוך עבודת מהור באורך של כ-1600 מטרים. המטרה הייתה להגיע דרך המנהרה מנווה שאנן עד לצ'ק פוסט, אולי הצומת הכי עמוסה באזור חיפה.

במהלך העבודות בוצעו פיצוצים מבוקרים שמטרתם הייתה כל פעם לחשוף עוד חלק בהר וליצור את ההזדמנות לחפור את המנהרה. הפרויקט שחולק לעבודה של שתי חברות – האחת ישראלית והשנייה סינית הסתיים בסופו של דבר לאחר שנתיים, זמן סביר ביותר לחפירת מנהרה בסדר גודל שכזה.

בשנת 2010 אחרי בדיקות מקיפות, נסיעות מבחן והשלמת פרטים אחרונים בבניית המנהרות, נחשפו מנהרות הכרמל לקהל הרחב והחלה תנועת רכבים בתוך המנהרות שמשמשות היום יותר מאות אלפי אנשים בשבוע.

פרויקטים מרתקים של מנהור בכל רחבי הארץ

בשנים האחרונות עובדים על השלמת כביש 6 לכיוון צפון. גם בפרויקט זה נעשה שימוש בתהליכי מנהור כדי ליצור נתיבים מהירים ויעילים שחוצים את המדינה.

גם במקרה זה העבודה נעשית בקצב הדרגתי בכמה אזורים בצפון, בין היתר ביקנעם ובאזור קריית טבעון, כשהמטרה היא ליצור חיבור בין הגליל ובין מרכז הארץ ולקצר משמעותית את זמני הנסיעה.  

אחד הפרויקטים הכי בולטים כיום בנושא המנהור הוא בניית מנהרות הרכבת הקלה בתל אביב. פרויקט שהתחיל עם מחאות רבות וכיום מתנהל בשקט יחסי, כשהתוצאה הסופית הברוכה תהיה קיצור משמעותי של זמני הנסיעה בתוך העיר ובין הפרברים של גוש דן.