EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

האבולוציה של האספקה - ממחסן דרך מחסן לוגיסטי ועד למרלו"ג

האבולוציה של האספקה - ממחסן דרך מחסן לוגיסטי ועד למרלוג
ממחסן דרך מחסן לוגיסטי ועד למרלוג

עבור אנשים רבים שאינם מגיעים מתחום הלוגיסטיקה, ההבדלים בין מחסן לוגיסטי למרכז לוגיסטי (מרלו"ג) אינם ברורים, אבל, לכל מי שמגיע מתחום הלוגיסטיקה, אין שני דברים הרחוקים יותר האחד מהשני. הם אמנם עשויים להיראות בדיוק אותו הדבר מבחוץ, אבל מדובר בהבדל תפישתי מהותי. אז מהם, בעצם, ההבדלים ביניהם? 

הדרישות והאתגרים שעומדים בפני ארגונים בני ימינו מאלצים אותם להתפתח, להרים את הרף ולשכלל את השירותים שהם מציעים ללקוחותיהם. הדבר ניכר בכל אחת מהנקודות בה ישנו מפגש בין הלקוח לארגון, ובעיקר משפיע על שרשרת האספקה. אם בעבר, המקסימום שנדרש מהמחסנאים המיתולוגיים הן יכולות קריאה, כתיבה ומספר פעולות חשבון בסיסיות, המחסנאים בני ימינו הם הרבה יותר מתוחכמים ויעילים, וזאת, בעיקר בשל הטכנולוגיות העומדות לרשותם. אבל לא רק "כלי העבודה" של המחסנאים השתנו, מדף ועט (או מחשבון) למערכת ממוחשבת אמינה, אלא כל התפישה שעומדת מאחורי הקונספט השתנתה, והיא זו שהובילה להתפתחות האבולוציונית: מחסן -> מחסן לוגיסטי -> מרכז לוגיסטי

מהו מחסן?

בזמנים הקדומים יותר, מטרתו העיקרית של מחסן (כמו אסם או כל סוג מאגר אחר) הייתה אחסון הסחורה עבור בית העסק שלו הוא היה שייך. לא היו דרישות רבות מהמחסנאים, ומבחינת מיקומם בהיררכיה הארגונית, הם היו בתחתית שרשרת האספקה, כאשר אף אחד מהעובדים לא באמת הקדיש להם מחשבה יתרה. המחסן היה "שם" כשהעסק היה צריך לקבל סחורה או חומרי גלם שישמשו אותו לייצור המוצרים שעסק בייצורם, והוא היה "שם" כשהעסק היה צריך לשנע ממנו סחורות החוצה. חוץ מאשר בשתי הנקודות הספציפיות הללו, לא היה לו שום משקל בארגון. עם השנים, התפתחו הצרכים העסקיים והדרישות מהמחסנים גדלו והפכו להיות מורכבות יותר. בהתאם לכך, הוכנסו למחסנים מערכות אוטומציה ואמצעי שינוע משוכללים יותר, שטחי האחסון שופרו, והתפתחות זו חייבה את המחסן המסורתי והפשוט לגדול, להשתכלל ולהפוך מ"מחסן" למחסן לוגיסטי. 

מהו מחסן לוגיסטי?

הלוגיסטיקה שהצטרפה אל המחסן המסורתי, מקורה במערכות הצבאיות, אשר, כידוע, מאז ומתמיד הקדימו את המערכות האזרחיות והעסקיות במספר צעדים. במקביל לחדירתם של הניהול הפרויקטאלי והניהול הרשתי לשוק האזרחי, גבר הצורך במחסן ויעיל, הרבה מעבר למה שיכול היה להציע המחסן המסורתי. החשיבה הלוגיסטית הייתה זו אשר ציידה את המחסנים הלוגיסטיים בדיוק ניהולי, במערכות תומכות ניהול כמו WMS (ר"ת של: Warehouse Management System - מערכת ניהול מחסן), בחיבור למערכת ה-ERP (ר"ת: Enterprise Resource Planning) של הארגון, במערכות זיהוי משוכללות (כ-RFID ובר-קודים) וכן הלאה. צוות המחסן התרחב והשתכלל, והדרישות ממנו עלו בהתאם לכך. הפעלת מערכת ממוחשבת הפכה לדרישת הסף מהמחסנאים, כשגם סף הדרישות ממנהלי מחסנים לוגיסטיים עלה וכלל דרישות שמנהלי מחסנים לא הכירו בעבר, למשל, צורך בהיכרות עם גישות ניהול מתקדמות (כ- Kaizen או Lean Management), שליטה בתהליכי בקרת איכות וכד'. 

מהו מרכז לוגיסטי?

גם התפתחות זו הגיעה כתוצאה משינוי בדרישות. הפעם, עומדת מאחוריה תפישת העולם כגלובלי תוך בחינת צרכי הלקוחות, קיצור זמני תגובה לאספקות, צמצום טווחי הנסיעות והקפדה על רמת השירות הניתן ללקוחות הארגון. אם, עד לשלב הקודם, מהותו של המחסן המסורתי והגרסה המתקדמת שלו, המחסן הלוגיסטי, נסבה מסביב לצרכיו הפנימיים של הארגון ולמילויים ואף מיקומם נקבע על פי מיקומו של הארגון, המרכזים הלוגיסטיים העכשוויים ממוקדים בלקוחות, מיקומם יתחשב במיקום לקוחות הארגון וכל מה שהם מכילים ממוקד אף הוא במענה על צרכי הלקוחות. פעילותו של המרלו"ג, על מנהלו ועובדיו, הפכה לחוליה מרכזית בשרשרת האספקה הארגונית, אבל היא אינה מצטמצמת לכך, מכיוון שהעתקת מרכז הכובד אל המרלו"ג מעניקה לו סמכויות ארגוניות נוספות, למשל, כהנפקת חשבוניות המס המצורפות אל תעודות המשלוח במרלו"גים ובמערכות ארגוניות מסוימות.

לסיכום:

ארגונים בני ימינו מתמודדים עם אתגרים שמולם לא נאלצו להתמודד בעבר. הגלובליזציה, חווית הלקוח ומגמות כלל-עולמיות נוספות מכתיבות להם שינויי גישה ותפישה, אשר, למזלם, מגובים גם בטכנולוגיה המתאימה, המאפשרת להם לעמוד בהם בהצלחה. אותו תהליך אבולוציוני, ממחסן שהוא מקום אחסון פשוט ופרימיטיבי למדי, דרך מחסן לוגיסטי ועד למרלו"גים המודרניים והמשוכללים של ימינו, משקף יותר מכל את יכולתם של הארגונים להסתגל, להתפתח ולהתאים את עצמם לדרישות המציאות המשתנה. ובסופו של דבר, אותה יכולת הסתגלות, הינה, כידוע, המפתח להצלחה.