EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

על לוח"דים והקשר לאיכות הסביבה

מבנים הבנויים מלוח"דים מותאמים במיוחד למשימה של עומסים קיצוניים. תקרות לוחד"ים (לוחות דרכים), נפוצים בישראל ומוזילים באופי את עלות הבנייה. העלות אינה באה על חשבונה של האיכות. מחקרים שנעשו בתחום, הוכיחו כי שימוש באמצעות לוחד"ים מתאימים גם בפני רעידות אדמה או התמוטטות של מבנים בשרשרת. תקרות הלוחד"ים עומדים בתקנים. הליך ההרכבה, הינו פשוט ומהיר והם מותקנים באמצעות מנוף שמעביר את הלוחדי"ם על עמודי התקרה. קיצור לוח הזמנים בבנייה ועמידותם במשא כבד, הוא זה שגרם לקבלנים רבים לעשות בהם שימוש יעיל.

בטון דרוך הינו סוג של בטון מזויין, בו עושים שימוש ליצירת עומס מלאכות, כאשר עומס מלאכותי זה מתנגד לעומסי השימוש של האלמנט ומקזז את חלקם. ישנם גם קורות בטון דרוך המשמשות לבניית גשרים או קרויים שונים, אשר נוסעים עומסים כבדים על פני מפתחים גדולים. אותו עומס מלאכותי בשפת ההנדסה, נקרא "דריכה" ומבצעים אותו באמצעות תוספת של מאמצי מתיחה לחיזוק האלמנט, לפני הפעלת העומסים. פעולה זו נקראת  "דריכת קדם" (PRE TENSIONED).

 הקשר בין לוחדים לאיכות הסביבה

שימוש באמצעות לוחדים משתלב עם המאמץ להתחשבות באיכות הסביבה. מדובר על לוחות בטון שמוחזרו בהתאם לתקן של המשרד לאיכות הסביבה, המעודד מחזור של פסולת בנייה ממוחזרת, מונעת את זיהום הקרקע, חוסכת במשאבים ואת הצורך בשינוע הפסולת למטמנות שהן רחוקות יותר מאזור הבנייה. ייצור הקירות והלוחות הדרוכים מתבצע תוך עמידה בתקנים ובטכנולוגיה מתקדמת. תהליך ייצור זה, הינו תחת בקרה מתחילתו ועד סופו ומוסמך בהתאם לדרישות מכון התקנים מס' ISO 9902 .

לוחות דרוכים מתאימים במיוחד לקירוי של סוגים שונים של מבנים. יש לציין, כי לוחד"ים מיוצרים בשני סטנדרטים שונים: סימון A שמהווה עמידות לאש 90 דקות כאשר גובה כיסוי הבטון לגדילי הדריכה מתחתית הלוח"ד הינה 3.0 ס"מ,  והסטנדרט השני הינו סימון FR   מידות לאש 120 דקות= גובה כיסוי בטון לגדילי הדריכה מתחתית לוח דרוך- 4.0 ס"מ.           

שיטת ההרכבה של לוחות דרוכים

היתרון הבולט של לוחות דרוכים, הינו הפשטות ומהירות ההרכבה. מניחים את הקירות לאורכן, בכוון אופקי ומחברים אותם על פי שיטת "זכר נקבה". לוח"דים נראים בשימוש בחניונים, מבני תעשייה, מאגרי מים ומנהרות. אולמות גדולים שיש צורך בחלל שלא יהיו בו עמודים, כדאי יותר להשתמש עם לוחד"ים, כך שלא יהיה צורך להשתמש בעמודים פנימיים שיגזלו מהמקום בחלל.

 גם מבני ציבור, כמו למשל גשרים, כשיש עליהם עומסים כבדים כמו רכבים שנוסעים עליהם, כדאי תמיד להתקין לוחות דרוכים על הגשרים, אך לוחות אלה הן מסוג שונה מאשר אלה שעושים בהם שימוש במבנים שונים. כל שימוש של קבלן בלוח"דים, מצריך כמובן תכנון ופיקוח של מהנדס שיבצע שרטוט וחישוב על פי העומסים הצפויים והמבנים שיש להשתמש עם לוחות דרוכים אלה.