EN
גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

ההבדלים בבניית מנהרות להולכי רגל, תחבורה והובלת מים

סוגי בנייה במנהור
שיטות וסוגי מנהור

מנהרות הופכות להיות חלק בלתי נפרד ממערך תשתיות התחבורה בארץ. מנהרות ישנן בכביש 6, בכרמל ועוד. בזכות אמצעים טכנולוגיים חדשניים הופך תהליך המנהור לקצר ונוח יותר. גם אנחנו באשקריט בעלי ניסיון עשיר בייצור ובמתן פתרונות מתועשים לסגמנטים קשתיים לחתכים שונים ולוקחים חלק בתשתיות אלה כבר שנים רבות. 

עליה בביקוש לבניית מנהרות בשנים האחרונות

ככל שעולה נפח המכוניות על הכביש, כך עולה הצורך למציאת דרכים חלופיות לנסיעה או הליכה מלבד הנסיעה בכביש או חצייתו. כמות הכבישים ההולכת וגדלה אף היא עדיין מתקשה להכיל את כמות כלי הרכב העולה בקצב משמעותי. לכן, הצורך בבניית מנהרות הולך ועולה. הן משמשות חלופה מצוינת לנסיעה או הליכה על פני הקרקע. בניית המנהרה צריכה להתבצע באופן הדרגתי שלב אחר שלב תוך בחינת השלב הקודם. זאת על מנת לחסוך בזמני עבודה- במיוחד כשהמנהרה נבנית בלב אזור עירוני, לשמור על בטיחות במהלך העבודה וגם בכדי שהפרוייקט ישתלם כלכלית ולא תידרש עבודה חוזרת המבזבזת כספים רבים.

שיטות מנהור

האופן בו נבנית המנהרה תלוי במטרת בנייתה- האם היא מיועדת למעבר של כלי רכב, האם למעבר רכבת, הולכי רגל או בכלל הובלת מים. נתון נוסף הקובע את שיטת הבניה היא סוג הקרקע בה נבנית המנהרה- האם מדובר על קרקע רכה או סלע קשה, והאם היא נכרית בעומק רב יחסית או  שהיא קרובה יחסית לפני השטח. השיטות המוכרות לבניית המנהרות הן:

  • שלבי: בשיטה זו נבנית המנהרה במספר שלבים. השלב הראשון הוא כריית המנהרה באמצעות "חפרפרת" או על ידי פיצוצים כאשר הסלע הוא קשה. לאחר שנכרית המנהרה כולה מותז בטון לחיזוק הדפנות, לאחר מכן נעשה איטום הדפנות כנגד מים ולבסוף יוצקים במקום שכבת בטון מזוין.
  • ממוכן: המנהרה נכרית על ידי מכונת כריה היוצרת חלל מעוגל תוך כדי דחיפת הסלעים שנחפרו כנגד כיוון ההתקדמות. לאחר שנוצר החלל שצורתו כצינור ענק הוא מצופה בבטון טרומי שהוכן מראש. אלה הם סגמנטים למנהור, מקטעי בטון שמוכנים בשיטות מתקדמות של בניה מתועשת. החיפוי הוכן על פי מידות המנהרה המדויקות ורק "מולבש" על החלל שנכרה.
  • כיסוי: כאשר מדובר על מנהרה שקרובה יחסית לפני השטח, היא נחפרת באופן פתוח ולא נחצבת מתחת לפני הקרקע. כשהחפיר הפתוח מגיע לעומק הרצוי מונח הקירוי מבטון טרומי שהוכן מראש. המבנה הגלוי מכוסה באדמה או חומר אחר וכך מתקבלת מנהרה. שיטה זו מקובלת כאשר מדובר על מנהרות למעבר הולכי רגל או בעלי חיים שרצוי שיהיו קרובות לפני השטח ככל שניתן וכאשר הקרקע בה נכרית המנהרה היא רכה מספיק בכדי לחפור בה.

מה ההבדלים בבניה בין מנהרה לתחבורה, הולכי רגל או הובלת מים?

ההבדלים בין מנהרות מסוגים שונים נראות בשיטת הבניה שלהן, במידות המנהרה וגם באלמנטים נוספים המתווספים למנהרה כמו אוורור, תאורה ועוד. כאשר המנהרה מיועדת למעבר הולכי רגל או בעלי חיים חשוב שיהיה די אוורור ותאורה על מנת שהמעבר לפרט ההולך בהן תהיה נוחה. מנהרות המיועדות למעבר הולכי רגל או בעלי חיים יהיו קצרות יותר באורכן וגם קרובות ככל שניתן אל פני השטח. מנהרה המיועדת למעבר כלי רכב או רכבת צריכה להיות בנויה כך שתוכל לעמוד בעומסים גדולים ובמשקל כבד. לכן מנהרות אלה נחצבות בעומק רב.

מנהרות הכרמל בחיפה- דוגמה למנהרה למעבר כלי רכב

כריית מנהרות הכרמל בחיפה היתה פרוייקט מאתגר בגלל הצורך לכרות את המנהרה בתוך ההר וגם בגלל האזור העירוני מאוד, כולל שכונות מגורים, שהמנהרה עוברת תחתיו. שילוב נתונים מאתגרים אלה דרש תכנון מוקפד וביצוע שלב אחרי שלב. כריית המנהרה נעשתה בין היתר באמצעות פיצוצים שיצרו את חלל המנהרה בתוך ההר. המנהרות מחולקות למעשה לשתי מנהרות נפרדות, האחת מגיעה מדרום- אזור מת"מ אל נווה שאנן (הגרנד קניון) והשניה מנווה שאנן צפונה לצומת הצ'ק פוסט. חלוקת הכרייה לשתי מנהרות הנחפרות במקביל קיצרה את זמן הביצוע מבלי שהדבר יבוא על חשבון איכות העבודה. מנהרה מורכבת כמו זו נעשתה בשיטה השלבית.

המנהרה להובלת מים לירושלים

מנהרה זו נועדה להעביר מים בלחץ לירושלים על מנת לספק את כמות המים הנדרשת לעיר לעשרות שנים הבאות. החידוש הוא בכך שהמנהרה מתוכננת להעביר מים מותפלים מאזור נמוך יותר, אזור צומת אשתאול אל ההר, מה שצריך להתבצע בלחץ במקום מאזור חברון ההררי. כריית המנהרה נעשית באמצעות מכונת כריה TBM המיועדת לחפור בסלע הגיר של הרי ירושלים. התקדמותה נעשית בקצב של 24 מ' ביום. לאחר המנהור צפויים להיות מונחים צינורות בקוטר 100 אינץ'.

 להרחבת קריאה בנושא בניית תשתיות >>